top of page

Help, ik heb huiswerk!

Je kent het wel: op de terugweg van school bedenk je wat je die middag wilt gaan doen. Huiswerk flitst wel door je hoofd, maar hé, het is bijna alleen leerwerk, dus dat hoef je nu niet te doen. Dat komt wel weer als je voor de toetsen gaat leren, want dat zijn tenslotte de momenten dat er cijfers worden uitgedeeld en daar draait het uiteindelijk om. En met die paar opdrachten voor wiskunde ben je zo klaar. Al snel verdwijnt het onderwerp school naar de achtergrond en plan je een middagje gamen, sporten of chillen met vriend(inn)en. En als je ouders dan tijdens het eten beginnen te zeuren of je je huiswerk wel hebt gedaan, zeg je dat je alles al af hebt. Voor de zekerheid werp je wel nog even een blik op de schoolplanner en dan blijk je toch een flinke berg maakwerk te hebben voor de volgende dag. Dat kun je ook maar beter gaan maken, want die man van wiskunde controleert echt altijd of je je huiswerk wel af hebt en zo niet, dan krijg je een stapel strafwerk. Pfff, dat wordt dus een avondje buffelen.

Wat vind jij van huiswerk?

Op het online woordenboek van Van Dale staat als definitie van huiswerk: “huis·werk (het; o) 1. schoolwerk dat thuis gemaakt moet worden”. Er zijn allerlei hulpmiddelen en instanties om je te helpen bij het plannen van je huiswerk, maar hoe maak je een keuze uit al die mogelijkheden? Ga je voor bijles bij een instituut of koop je een planbord? Schaf je een boek aan met tips om huiswerk te maken of koop je de ultieme plan-agenda? Of kies je toch voor die methode die belooft dé oplossing te bieden? Mijn tip: begin eerst eens met bedenken of er niet een eenvoudige oplossing in je directe omgeving voor het grijpen ligt.


Het begint eigenlijk al met hoe jij tegen de term ‘huiswerk’ aankijkt: valt daar alleen het maakwerk onder of tel je leerwerk ook mee? Volgens de definitie gaat het om al het schoolwerk, maar in de praktijk kom ik vaak tegen dat leerlingen en studenten zich voornamelijk concentreren op de maak-opdrachten die ze hebben opgekregen. Het leerwerk schuiven ze dan door naar het moment dat ze zich gaan voorbereiden op een toets. Omdat de nadruk zo op de (prestatie)cijfers ligt is dit best een logische gedachte, maar ben je dan ook écht voldoende voorbereid?  


Je verwerkt dan namelijk wel de opgegeven leerstof door er opdrachten over te maken, maar als je je niet verdiept in de theorie die erbij hoort mis je het controlemoment om te kijken of je alles wel goed snapt. Daarnaast gaan de leraren ervan uit dat je inderdaad de in de les besproken stof thuis nog eens goed bestudeerd hebt, zodat je vragen kunt stellen in de volgende les als er iets niet duidelijk was. Komen die vragen er niet, dan gaan ze verder met nieuwe leerstof. En als bij het voorbereiden van je toets dan blijkt dat je toch niet alles goed begrepen hebt, is het vaak te laat en dat kan je dan weer een hoop stress opleveren. En daar zit je niet op te wachten, toch? Best een goede reden om ook dat leerwerk mee te pakken, ook al omdat in kleine stukjes leren veel prettiger is dan hele stapels leerwerk tegelijk moeten doorworstelen voor een toetsweek.

Planning

Alles valt of staat met een planning die voor jou werkt. En met planning bedoel ik dan niet alleen het organiseren van je schoolwerk, maar ook van alle andere dingen in je dagelijks leven. Want je wilt best de nodige moeite steken in school en proberen behoorlijke cijfers te halen, maar je hobby’s, sportactiviteiten en tijd met vriend(inn)en vind je ook belangrijk. En zo hoort dat ook, want een goede balans tussen de dingen die moeten en voldoende ontspanningsmomenten zorgt voor een leven met minder stress.
Nu lijkt het misschien of het genoeg is om dan maar gewoon elke dag even op de schoolplanner te kijken en al het huiswerk te leren en te maken voor de volgende dag. En vooruit, als er voor overmorgen een toets gepland staat kun je daar ook alvast wel even naar kijken. Helaas is dat voor de meeste leerlingen en studenten niet genoeg en is er vooral meer overzicht nodig. Mijn advies is om minstens één week vooruit te kijken en soms ook alvast vooruit te werken. Want wat als jij een hele middag op het voetbalveld staat voor de training maar de volgende dag voor vier vakken huiswerk hebt? Of je moeder is jarig en het huis zit vol visite, ook niet zo leuk als jij dan de hele tijd op je kamer moet zitten. En als je meegevraagd wordt om met vriendinnen te gaan shoppen, maar je hebt nog niks gedaan voor die Franse toets van morgen? Grote kans dat je dan toch zwicht voor de gezelligheid en dan wel ziet of je ’s avonds genoeg tijd over hebt voor je voorbereiding. Begrijpelijk, maar het voelt vaak toch uiteindelijk niet fijn.

Alleen voor nerds?

Oké, dat klinkt allemaal heel mooi, maar zo serieus met je schoolwerk bezig zijn is toch alleen voor nerds? Gelukkig niet, zou ik zeggen! Toch hoor ik dit soort opmerkingen vaak, bijvoorbeeld bij de brugklasser die zo tegen de kerstvakantie toch wel voor erg veel vakken heel laag gemiddeld stond en dreigde af te stromen als daar geen verbetering in kwam. Dat was toch niet wat ze wilde en ze wist ook dat ze het wel kon, maar op de een of andere manier lukte het tot nu toe niet. Maar ze had echt geen zin om als een nerdje elke dag te gaan zitten blokken en geen tijd meer te hebben voor leuke dingen met vriendinnen! Met de armen over elkaar en onderuit gezakt op de stoel vertelde ze me met een afwerende uitdrukking op haar gezicht dat ze gewoon een leuk leven wilde en niet al dat gedoe over school. Het kostte even wat overredingskracht om haar te laten inzien dat elke dag plannen en wat doen voor school niet hetzelfde hoeft te zijn als alleen maar thuis zitten en studeren. En dat je daardoor zelfs meer vrije tijd overhoudt, ook in drukkere periodes. Maar toen ze het plannen schoorvoetend een kans gaf, viel al gauw het kwartje. Op school, want ze haalde hogere cijfers, maar ook thuis waar de sfeer verbeterd was omdat er niet constant over huiswerk geruzied hoefde te worden. En, heel belangrijk, ook voor haar als persoon had het veel opgeleverd, want ze voelde zich veel rustiger met zelf de controle over haar schoolwerk én nog genoeg tijd voor haar vriendinnen: geen nerdje dus!

Werk in uitvoering

Hoe maak je dan een handige planning? Eigenlijk is het niet eens zo moeilijk: zorg voor een schema (op papier of op de computer) waarin je per week invult wat je allemaal voor school en privé te doen hebt, zodat je een goed overzicht hebt over alles wat er in jouw leven gebeurt. Plan reëel, dus niet bijvoorbeeld maar tien minuten reserveren voor een heel hoofdstuk aardrijkskunde. En plan vooral ook korte pauzes in (even vijf minuutjes naar de wc of iets te drinken halen) en wissel de verschillende vakken en leer- en maakwerk af. Doe niet allen het maakwerk, maar besteed ook aandacht aan het opgegeven leerwerk. En wil je jezelf helemaal een plezier doen? Maak daar dan meteen een korte samenvatting of mindmap van die je bewaart om bij de voorbereiding van de volgende toets weer te gebruiken, want: hoe vaker herhaald, hoe beter het in je hoofd blijft hangen. Je kunt trouwens ook prima een van de vele apps gebruiken die speciaal daarvoor zijn ontwikkeld.


Zorg daarnaast voor een rustige, opgeruimde werkplek waar je alle schoolspullen bij de hand hebt. Weinig afleiding (mobiel, computer, ….) helpt om je te focussen op het afwerken van je planning en -best een groot voordeel- zorgt ervoor dat je eerder klaar bent en tijd over hebt voor ontspanning. Zet ook vooral een lekker stuk muziek op als dat jou helpt bij je concentratie. Of neem iets te friemelen in je hand, dat kan ook heel stimulerend werken (daar zijn hele leuke dingetjes voor op de markt). En het resultaat? De heerlijke rust in je hoofd als je alles onder controle hebt en bijna altijd betere cijfers, ook mooi meegenomen. 

Hulp nodig bij huiswerk of planning?

Kom je er toch zelf niet uit? Ik kijk graag samen met jou naar de mogelijkheden voor een goede planning. Ik heb verschillende voorbeelden bij de hand, zodat je kunt kiezen welke planning het beste bij jou past en dus effectief zal zijn. En zit er geen passend schema bij? Dan maak ik er eentje voor je waarin al jouw wensen verwerkt zijn, zodat jij kunt gaan werken aan een relaxte aanpak van je schoolwerk.


Stuur gerust een berichtje, een eerste contact is altijd vrijblijvend. Ik help je graag!

Hartelijke groet, Désirée.

website-afbeelding-01.png

Velthuis Remedial Teaching & Coaching

Persoonlijke begeleiding op maat

Wolsinkweg 5A

7256 KA Keijenborg

website-afbeelding-02.png

Het SAG is een groot netwerk waarin ik mijn kennis en ervaring kan delen, kan overleggen met andere autisme-specialisten en op de hoogte blijf van nieuwe ontwikkelingen.

bottom of page